خمس حكايات في يوم الإفراج عن ماهينور

يمكن جرت العادة إن الناس لما المسجون بيطلع من السجن ما بتتكلمش عنه خلاص .. من باب أنه ما ينفعش تقول كلام حلو لحد في وشه عن قد ايه هوا عظيم .. وخاصة لو حد زي ماهينور الحساسة جداً من ماهينورالمديح والكلام الحلو عنها، بس انا لازم أحكي خمس حاجات حصلت النهاردة مرتبطة بماهينور وقضيتها رغم ان الكلام ده ممكن يضايقها لما تشوفه …

1- في محاكمة ماهينور المصري، الحضور ما كانش اصدقائها بس، كان فيه برضه سجينات سابقات مسجونين معاها جم يحضروا المحاكمة، السجينات دول غارمات حضروا علشان ماهينور وصلت قصتهم لمحامين وناس برة وقفوا جنبهم لغاية ما طلعوا من السجن.

2- لما القاضي قال لماهينور المصري إنه حيوقف تنفيذ الحكم، ماهينور ما كانتش فرحانة ( وده أنطباع كل الناس اللي كانوا حاضرين ! ) وسبب عدم فرحتها قالته للقاضي لما قالت : انت بتطلعني وانت اللي حابس ناس تانية معايا في القضية اللي بقالهم 8 شهور في السجن ( لؤي قهوجي، عمر حازق، اسلام حسانين) .. محبوسين قبل مني، ولما نزلوا استشكال برضه ما طلعتهمش .. دول أولى يطلعوا ؟! .. ومش هما بس وآلاف الناس التانية اللي محبوسة في السجون !! ..

3- لما جه قرار الإفراج عن ماهينور من قسم المنشية ( المواجه للمحكمة ) مش من السجن كما هو المفروض .. ماهينور كانت بتتخانق مع حرس المحكمة وهما بينقلوها للقسم وتقولهم أنا لازم أروح السجن .. لازم أسلم على الناس اللي كنت محبوسة معاهم .. ما تطلعونيش من هنا .. طلعوني من السجن .. ( علما أن طلوعها من السجن معناه انها تبات يوم كمان في الحجز ) …

4- ماهينور ما طلعتش من السجن على بيتها .. طلعت على بيت صديقنا المعتقل على ذمة قانون التظاهر .. لؤي القهوجي .. زارت أهله بهدوم السجن .. قبل ما تروح على بيتها ..

5- ماهينور ما أضربتش عن الطعام في السجن مع بقية المسجونين في القضايا السياسية اللي بيخوضوا معركة الأمعاء الخاوية .. لأنها لما عملت كده السجينات ( الجنائيات ) اللي معاها في العنبر قرروا يتضامنوا معاها ويضربوا ومن بينهم سيدات كبار في السن وهي خافت عليهم وقررت توقف اضرابها عن الطعام بعد يومين علشانهم .. لكن أول ما طلعت النهاردة من السجن .. أعلنت أنها مضربة عن الطعام تضامنا مع المسجونين وحتوجه خطاب بكرة للنائب العام بكده ..

الخمس حكايات اللي حصلوا في يوم واحد بس من أيام ماهينور .. حيفسر لك حالة البهجة العارمة اللي سادت وسط الناس بخبر الإفراج عنها … مبروك لماهينور .. وعقبال لؤي وعمر حازق واسلام حسانين زمايلها في القضية، وعقبال كل شخص مظلوم في سجنه ..

محمود حسن، المدون والناشط السياسي السكندري، يكتب في 22 سبتمبر بموقع فيس بوك عن قصص إنسانية لافتة قامت بها الناشطة البارزة ماهينور المصري يوم الإفراج عنها.

للإطلاع على النص الأصلي:

https://www.facebook.com/mahmoud.hassan.355/posts/10152416715056378

2 تعليق حول “خمس حكايات في يوم الإفراج عن ماهينور

  1. المرأة الطيبة

    2017 / 8 / 16

    لماذا يستغلو طيبة المرأة يستنزفونها من جميع النواحي ويزداد الطمع بها كونها طيوبة قلبها كبير لا تعرف الحقد.

    كل يوم نسمع حكاية وقصة من معانا المرأة اليومية سوأ كانت في العمل يحمولها اعمال فوق طاقتها مما ياثر على صحتها ونفسيتها وكرامتها انها انسانة من لحم ودم هي اولا واخير من البشر وام البشر . وايضا المرأة في المنزل لا تستطيع النوم سوى ساعات قليلة متقطعة من طلبات زوجها واطفالها وشغل البيت والطبيخ والتنظيف وشغلات اخرى كا ن الله في عونها.
    واخر شي بقولها انتي مقصرة في شغلك في اطفالك في بيتك. لماذا كل هذة المعاناة والى متى ستستمر معاناة المرأة العربية .
    علينا ان نتوقف هنا يجب ان يكون هناك دعم يوعي المرأة التي ليس لديها سوى وقت قصير في بيتها ولا تستطيع الخروج من بيتها لاسباب كثيرة.
    يجب ان تاسس قناة فضائية عربية تخص قضايا وهموم الملاأة العربية في الوطن العربي.
    هناك قضايا المطلقة وكم تعاني هذة المرأة.
    وهناك قضية الرملة واطفالها المشردين.
    هناك قضية المرأة العاملة كم تعاني.
    هناك قضاية عديدة وكثيرة
    الحقيقة هناك نسوة يعانون معاناة سيئة جدا وكان الله في العون هذة المرأة الرقيقة الحساسة تتحمل ما احد من البشر يستطيع تحملة ابدا.
    نعم من مقامي هذا الكريم علنا تقديم وفعل الكثير لللمرأة العربية لانها تستحق واصلا من منذ سنوات ماذا قدمنا جميعا لللمرأة طبعا لا شيء سوى بعض كلمات هنا وهناك لا اكثر ولا اقل.
    ان شاء الله سنتابع وسنبقى على تواصل مستمر من الحوار المتمدن المنبر الحر الرائع اشكركم احترامي.
    رستم ابوعمرو مناصر الاول للمرأة العربية من فلسطين.

    16/8/2017 الاربعاء

    مرسلة من قبل : رستم ابوعمرو مناصر الاول للمرأة العربية من فلسطين
    المصدر : رستم ابوعمرو مناصر الاول للمرأة العربية من فلسطين

  2. قلم مناصر الاول للمرأة العربية رستم ابوعمرو من فلسطين
    خلوي 00972599658240
    لماذا الرجل يندد بالمرأة والمرأة تندد بالرجل وكل طرف يتهم الاخر.
    لماذا كل هذا الحقد بين الطرفين رغم ان كلاهما لا تستطيع ان يعيش بدون الاخر.

    الى متى ومتى ينتهي الصراع بين الرجل والمرأة.
    احترامي شكرا
    18/8/2017 الجمعة

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *